Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ønsker litt enkel forklaring på ett par spørsmål jeg har. :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ønsker litt enkel forklaring på ett par spørsmål jeg har. :)

    Tcha, hvor skal jeg starte hen. Dette er sikkert basiskunnskap hos enkelte, men jeg er ingen strømfreak og har omtrent NADA peil på strøm, mostander etc..

    Jeg har skjønt såpass at jeg vet forskjell på paralellkobling og seriekobling av motstandere.. hehe

    1: Blir det lettere for en forsterker og lettere for strømnettet i bilen å drive en sub i 2 eller i 4 ohm? Hva krever mest av strømnettet med tanke på f.eks blinking i lysene? tenkt eksempel: Forsterker gir 300w i 4 ohm og 500w i 2 ohm. Blir ett elemement lettere å drive i 2 ohm, enn det er i 4 ohm?

    2: Hvis en har 2 kanaler på en forsterker og disse yter 130w pr kanal i 4ohm. Vil det da automatisk bli 2ohm når man brokobler disse? Eller vil elementet som kobles på i slutten, styre hvor stor motstand som kobles på? Tenkt eksempel: 2x130w -> 1x300w med ett subelement på 4ohm. Stemmer dette? For i tilfellet, så blir mitt utsagn: en brokobling på forsterker sier ingenting om hvor stor motstand som tilsluttet? Men at forsterkeren ikke nødvendigvis er stabil ned i 2ohm når den er brokoblet. Er dette riktig utsagn?

    3: the big three.... bør og må oppgraderes på biler med større anlegg enn over gjennomsnittet. Men, finnes det andre ting i bilen som også bør oppgraderes i samme slengen for å bedre tilførselen av strøm til samtlige komponenter som trenger strøm?

    Tror det var nok spørsmål for denne gang, kommer sikkert flere etterhvert.

    Og som alltid: Tusen takk for svar, folkens.
    Sture Vedal

  • #2
    Originally posted by chin View Post
    Tcha, hvor skal jeg starte hen. Dette er sikkert basiskunnskap hos enkelte, men jeg er ingen strømfreak og har omtrent NADA peil på strøm, mostander etc..

    Jeg har skjønt såpass at jeg vet forskjell på paralellkobling og seriekobling av motstandere.. hehe

    1: Blir det lettere for en forsterker og lettere for strømnettet i bilen å drive en sub i 2 eller i 4 ohm? Hva krever mest av strømnettet med tanke på f.eks blinking i lysene? tenkt eksempel: Forsterker gir 300w i 4 ohm og 500w i 2 ohm. Blir ett elemement lettere å drive i 2 ohm, enn det er i 4 ohm?

    2: Hvis en har 2 kanaler på en forsterker og disse yter 130w pr kanal i 4ohm. Vil det da automatisk bli 2ohm når man brokobler disse? Eller vil elementet som kobles på i slutten, styre hvor stor motstand som kobles på? Tenkt eksempel: 2x130w -> 1x300w med ett subelement på 4ohm. Stemmer dette? For i tilfellet, så blir mitt utsagn: en brokobling på forsterker sier ingenting om hvor stor motstand som tilsluttet? Men at forsterkeren ikke nødvendigvis er stabil ned i 2ohm når den er brokoblet. Er dette riktig utsagn?

    3: the big three.... bør og må oppgraderes på biler med større anlegg enn over gjennomsnittet. Men, finnes det andre ting i bilen som også bør oppgraderes i samme slengen for å bedre tilførselen av strøm til samtlige komponenter som trenger strøm?

    Tror det var nok spørsmål for denne gang, kommer sikkert flere etterhvert.

    Og som alltid: Tusen takk for svar, folkens.
    1: Det blir ikke lettere for forsterkeren med en last på 2ohm i forhold til en 4ohms last. Den vil trekke mere fra strømnettet for å produsere 500w, enn om den klarer å produsere 300w. (hvorfor kommer i neste)

    2: For å svare på det først, så er det elementets/elementenes impedanse som bestemmer motstanden forsterkeren "ser". Har man ett 4ohms element, så vil forsterkeren "se" 2ohm, om man brokobler forsterkeren. Hvor mye man får ut av forsterkeren ved en brokobling kommer an på hvor godt forsterkeren er konstruert og hvor mye reserve det er i strømforsyningen. (eks. McIntosh på 2x100w gir 1x400w ved brokopling)
    Brokopling er rett og slett at man kobler sammen 2 kanaler og snur fasen på den ene, så f.eks. venstre kanal tar seg av minussiden av sinusbølgen, mens høyre tar seg av plussiden av sinusbølgen. (dette gjøres ofte med en bryter og skjer internt i forsterkeren)
    Da får man dobbelt så høy spenning ut til utgangen, og dermed dobbelt så mange watt. Watt er ett produkt av spenningen x strøm. Ved lavere motstand får man høyere strømgjennomgang, derfor laster man ned.
    Så ved en brokobling hvor man bruker 4ohms element som eksempel, vil man "4-doble effekten" om alt ligger til rette for at forsterkeren klarer det. (man får høyere spenning OG høyere strømgjennomgang).

    Det bør på bakgrunn av dette være ganske tydelig, hvorfor det kan være småtøft for en forsterker og bli lastet i 1ohm eller lavere! Det krever også dertil mere av strømtilførselen til forsterkeren!

    Dette var den enkle versjonen...

    3: Spenningsregulator med høyere spenning? 14,7V f.eks....
    Last edited by Joakim; 13-02-2010, 20:21.
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

    Comment


    • #3
      spenningsregulatoren til dynamoen er kjekk ja. Du bør også kjøpe andre batterier og flere batterier enn det som er originalt i bilen.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #4
        jeg har en spenningsregulator som er oppgitt til 15v. det er ikke skadelig for noe i bilen å sette inn en så kraftig regulator?
        www.bilradiosenteret.no

        Comment


        • #5
          hvis jeg ikke tar feil så er det rundt 15V det begynner å bli et problem, jeg mener at det var det en bilelektriker sa til meg. Under 14,8V burde jeg holde meg mener jeg han sa. Men du kan jo ringe merkeverkstedet ditt og spør dem om det er skadelig. Det er jo forskjellig fra bil til bil hvilke elektriske komponenter som blir brukt.
          Last edited by Dammed; 13-02-2010, 15:49.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            er noe rundt der ja.
            det meste av elektronikken vil si takk for seg ved ca 18v.
            noen komponenter kan også begynne å tulle når spenningen stiger over 15-16v.
            vil tro det meste avhenger av hvilke type komponenter det er i bilen.
            Mvh Tony Andrè
            Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
            Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

            Comment


            • #7
              da trur jeg at jeg dropper det. har hørt at det er problem med brann i sikringsboksen på sånn bil jeg har. og hvis dere trur grensa for elektroniske duppeditter går ved ca 15v så gjør vel ikke det saken noe bedre regner jeg med
              www.bilradiosenteret.no

              Comment


              • #8
                de fleste biler ska lvell tåle rundt 15v er når du kommer over ca16v du begynner å få problemer.

                brann i sikringsboksen?
                Mvh Tony Andrè
                Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
                Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

                Comment


                • #9
                  brann ja. plastikken smelter inni holderene også kortslutter det. kjempe kult. håper jeg slepper unna det.
                  www.bilradiosenteret.no

                  Comment


                  • #10
                    Kjempebra forklaring. Dette gjør jo at til og med jeg skjønner litt av prinsippene bak.

                    Bare for å sette egne ord på det med brokobling..
                    Hvis du brokobler en forsterker med 2x100w så er det ikke automatisk 1x200, men varierer fra forsterker til forsterker.
                    Når du da setter på ett 4ohms element på denne brokoblingen, så vil da forsterkeren se 2ohm (slik jeg forsto det ut fra forklaringen)
                    Hvis jeg har 2x100w uten brokobling, og setter på en sub med 2 spoler på 4 ohm hver, så vil hver spole få 100w, er dette korrekt?
                    Men hvis jeg kobler enten i serie eller paralell så vil det bli henholdsvis 2ohm eller 8ohm ved en brokobling?

                    Det er bare for å sette egne ord på ting, hvis jeg er helt på jordet, så korriger meg, hvis ikke så si jepp, du har rett.

                    Og tusen takk for svar. Kjempeenkelt å forstå det som du skrev, joakim.
                    Sture Vedal

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har en 4-kanaler brokobla til 2 kanaler. Den ga egentlig 4x 40w i 4 ohm, men nå gir den 2x 100w rms isteden. Er det da 2 ohm? Høytalerne har 4-ohms impetanse tror jeg...
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        Forsterkeren vil alltid "se" halve impedansen av det du har koblet til når du brokobler. Hvor mye effekten øker ved brokobling kommer an på strømforsynina i forsterkeren. Brokobling er hardere for strømforsyninga, så om den hadde litt dårlig kondis i utgangspunktet vil den simpelthen ikke orke å firedoble effekten.
                        Last edited by epifant; 14-02-2010, 15:18.

                        Comment

                        Working...
                        X